נוירופידבק – שיטת אימון מוחי

23 באוגוסט 2012 מאת: admin

העידן המודרני מאפשר לנו לעשות שימוש בידע הרב שאנו צוברים ושצברנו לאורך השנים ולנצל אותו לסיוע בבעיות בתחומים שונים. כך למשל, ההתפתחות הטכנולוגית והידע הרפואי הרב שנמצא ביד רופאים וחוקרים, מאפשר היום גילוי של מחלות והתמודדות עמן.

כמו כן, אנו מבינים היום יותר את הקשרים הקיימים בין חלקים שונים של ההתנהגות האנושית. הקשר בין גוף לנפש הוא דוגמא מובהקת לכך, כאשר היום כבר מוכחת באופן מובהק האמירה – נפש בריאה בגוף בריא.

נוירופידבק היא שיטה טיפולית המשלבת את ההבנה המשולשת הזו של גוף – נפש – טכנולוגיה. השיטה פותחה על-ידי סוכנות החלל נאס"א על-מנת לעזור לטייסים לשפר את הריכוז במהלך הטיסות.

בהמשך, בעקבות מחקרים שונים, פותחה השיטה לקשיים נוספים, גופניים ונפשיים, וכיום היא מוכחת כמסייעת לאנשים הסובלים מתופעות של הפרעות קשב וריכוז ADHD ולאנשים הסובלים ממגוון רחב של לקויות למידה.

נוירו - פירושו פעילות המוח, הבאה לידי ביטוי בפעילות עצבית. פידבק – פירושו משוב, בהקשר של הטיפול – הכוונה לקבלת משוב על הפעילות המוחית של האדם.

טיפול באמצעות נוירופידבק הוא למעשה שימוש בטכנולוגיה על מנת ללמוד כיצד המוח פועל וכיצד ניתן להשפיע על דפוסים בעיתים שלו.נוירופידבק - לדעת יותר

על מנת להבין כיצד מסייע טיפול באמצעות נוירופידבק להתמודד עם בעיות קשב וריכוז ולקויות למידה יש להבין שני מושגים עיקריים: הפעילות העצבית של המוח; ולמידה מהתניות.

הפעילות העצבית של המוח היא זו שלמעשה אחראית על כל תנועה בגוף שלנו, כל מחשבה וכן – גם כל רגש שאנו חווים.

מדהים להבין כיצד איבר אחד בגוף האדם משפיע על כל ההתנהלות הגופנית והרגשית של האדם וכיצד כל זה נעשה בקצב של אלפית השנייה.

חלק מפעילות המוח אנו מכנים – גלי מוח, כאשר להיבטים שונים של ההתנהגות שלנו מיוצרת תבנית קבועה של גלי מוח. כך למשל גלי אלפא אחראים על מצב הרוגע והריכוז של האדם, גלפי ביתא אחראים על העוררות של האדם והתגובה שלו במצבי מתח או איום.

רוב האנשים מפגינים רמה דומה של גלים אלו. מחקרים שונים הראו שישנם קשיים שונים, בהם האדם מפגין תבנית שונה של גלי מוח, המשפיעים על ההתנהגות והתפקוד שלו. כך למשל, בקרב אנשים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז ידוע כי הם מפגינים תבנית פעולה מוחית שונה משל אנשים שאינם סובלים מההפרעה, כאשר כיום ידועות יותר מ-10 תבניות שונות מעין אלו, למשל אחת מהן היא פעילות עודפת של גלי מוח מסוג אלפא או טתא.

נעבור למושג הבא והוא למידה מהתניות – זהו מושג שכל אחד מכיר, רק אולי לא יודע לקרוא לו בשמו. כאשר אנו רוצים לחנך את ילדינו שיפסיקו להרביץ לאחיהם הקטנים אנו פעמים רבות נותנים להם עונש או מונעים מהם משהו שהם אוהבים לעשות.

אנו עושים זאת מתוך הניסיון שלנו, שההקשר בין הצקה לאח הקטן לבין העונש יתחזק ולאט לאט הם ימנעו ממריבות עם האחים, כדי להימנע מעונש.

כמובן, שגם בכיוון החיובי ישנן דוגמאות למכביר, כך למשל כאשר אנו מחמיאים לתינוק על כך שהצליח למחוא כפיים או לילד על כך שהצליח לכתוב את שמו נכון במחברת אנו מחזקים את אותה התנהגות ולרוב נראה שהילד ממשיך לכתוב את שמו ולהראות לנו (מתוך רצון לקבל את המחמאה) וגם התינוק ממשיך למחוא כפיים בהתלהבות.

לקשר הזה שבין התגובה שלנו לבין התנהגות הילד קוראים – התניה. ההתנהגות מותנית במשוב חיצוני – חיובי או שלילי. הרבה התנהגויות שלנו, גם לא מודעות, הם תוצר של התניה.

התניות מעין אלו אפשר ליצור גם לפעילות של המוח שלנו – וזה מה שנעשה באימון נוירופידבק – אנו מעוניינים לאמן את המוח לפעילות תקינה על-ידי משוב חיובי.

אז מה בעצם עושים בנוירופידבק?

כאשר אדם מגיע לטיפול, הוא עובר אבחון של הפעילות המוחית הייחודית שלו, על מנת לאתר את הדפוסים הלא תקינים שלו, שמשפיעים על יכולת הקשב והריכוז שלו במהלך ביצוע משימה.

קריאת גלי המוח נעשית באמצעות בדיקת EEG, שהיא בדיקה לא חודרנית, ללא קרינה, פשוטה ושאינה מסוכנת לאדם. על פי התבנית שמתגלה, נבנה "פרוטוקול" כלומר, נקבע מהו דפוס הפעילות הרצוי שיש לסגל עבור אותו אדם, בהתאם לדפוס שכבר קיים אצלו (האם להגביר גלי אלפא או טתא, באיזה מידה וכדומה).

השלב הבא הוא שלב האימון המוחי בו לומד המטופל לשלוט בפעילות המוחית שלו ולהגיע לפעילות הרצויה ובכך גם לשפר את יכולות הקשב והריכוז שלו או יכולות הלמידה שלו. המטופל מחובר למכשיר ה-EEG ובמקביל גם למשחק מחשב או סרט, כאשר המוח שלו מפגין פעילות תקינה – רצויה הוא מנצח במשחק או רואה את הסרט כהלכה.

כאשר המוח, מפגין פעילות שאינה תקינה, הוא נעצר במשחק, מסך הסרט מעומם, מצטמצם, קטן או מוחשך.

למעשה – היכולת לראות את הסרט כראוי או להצליח לשחק במשחק מהווה את המשוב החיובי על הפעילות המוחית התקינה; כאשר המטרה היא שבעקבות משוב חיובי זה תיווצר התניה והפעילות המוחית תמשיך בתבנית הרצויה לאורך זמן.

בהקשר של הפרעות קשב וריכוז למשל, מטרת התרגול היא להגביר את היכולת של המוח להתרכז גם בלי מאמץ.

טיפול באמצעות נוירופידבק נמצא יעיל בטיפול בבעיות קשב וריכוז, כמו גם בלקויות למידה, לאורך זמן.

בניגוד לתרופות, האימון מאפשר יכולות ריכוז גבוהות יותר גם לאחר הפגישה הטיפולית וגם לאחר סיום סדרת האימונים, לאורך שנים. מעבר לכך, האימון עצמו הוא אימון חוויתי וכיפי עבור ילדים ומבוגרים כאחד.

קיראו בהרחבה על: אבחון דידקטי לילדים


הוספת תגובה

עליך להתחבר בכדי להוסיף תגובה.