מיינדפולנס mindfulness – מה אתם יודעים?

13 במאי 2012 מאת: admin

מה אתם באמת יודעים של שיטת הטיפול המוכרת בשם מיינדפולנס? טובי המטפלים מסבירים ומפרטים על השיטה במאמר הבא…

מיינדפולנס (mindfulness) היא שיטת טיפול נפשי אלטרנטיבי, המשלבת בין תפיסות ודיצפלינות מערביות מעולם הפסיכולוגיה (במיוחד מתחום הקוגניציה) לבין תפיסות מתורות המזרח, לצורך טיפול בסוגי הפרעות מתחום בריאות הנפש.

מטרתה של שיטת טיפול זו היא להפוך את התהליך המחשבתי למודע, ועל ידי כך להפוך אותו לבריא יותר. "מיינד" מלשון נפש "פולנס" מלשון מודעות מלאה.

המושג מיינדפולנס מוכר לכל מי שמתמצא מעט במדיטציה או בבודהיזם. על פי הגישה המדיטטיבית, על האדם לשאוף לחיות במודעות מלאה.

המתרגל המודט לומד לפרק את תהליך הנשימה למספר של פעולות מודעות, ולנשום ולשאוף מתוך כוונה. הוא לומד לחוש כל שריר, על מנת לחיות בתוך גופו במודעות מלאה.

כך גם המטופל בתהליך הטיפול באמצעות שיטת המיינדפולנס. המטפל מדריך את המטופל ומלמד אותו לזהות את התהליכים המחשבתיים האופייניים לו ו"לחשוב מתוך מודעות".

לאחר שהוא מפתח יכולת זו, השלב הבא הוא להוליך את המחשבות למקום בריא, ולהפוך את התהליך החשיבתי לאקטיבי ולא פסיבי.מיינדפולנס

על אף שהפרקטיקה מזכירה מעט את התהליך המדיטטיבי, הלוגיקה העומדת בבסיס שיטת טיפול זו היא אותה הלוגיקה העומדת בבסיס הגישה הפסיכולוגית הקוגניטיבית, על פיה התפיסה העצמית של האדם, והדפוסים המחשבתיים בהם הוא עושה שימוש הם המשפיעים על התנהגותו, אופיו, ותפקודו.

קיראו בהרחבה על: טיפול התנהגותי קוגניטיבי

כלומר – על מנת לפתור בעיות פסיכולוגיות, יש לזהות דפוסי חשיבה לא בריאים ולשנות אותם. במסגרתו של טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי קלאסי, המטפל מלמד את המטופל דפוסי חשיבה בריאים.

בטיפול בשיטת מיינדפולנס המטופל לומד לעשות זאת מעצמו. זהו מעין "חיווט מחדש" של המוח, ארגון מחדש של המחשבות תוך השתחררות מן הדפוסים השליליים.

למי מתאים טיפול mindfulness?

שיטת המיינדפולנס מתאימה למגוון רחב של בעיות, ולמעשה, היא יכולה להוות אלטרנטיבה לכל טיפול פסיכולוגי.

טיפול בהפרעות חרדה, דיכאון, או כל מצוקה אחרת שמקורה בתפיסה עצמית ירודה, ביטחון עצמי נמוך, וכדומה – אלו הן ההפרעות הנוחות במיוחד לטיפול על ידי שיטה זו, שכן הבסיס שלהן איננו אובייקטיבי ופיזיולוגי.

זאת בניגוד למגוון הפרעות נפשיות אחרות כגון סכיזופרניה, הפרעת אישיות גבולית, או מאניה דפרסיה – שבהקשרן יש צורך בטיפול קליני.

המקור להפרעות אלו הוא בקיבעונות מחשבתיים שליליים. בטיפול לומד המטופל לזהות את המחזור המחשבתי הגורם לסבל ומזין את החרדות והדיכאון, ולהחליף אותו במחשבות אחרות.

בנוסף, מלמד המטפל את המטופל טכניקות של וויסות רגשי. על ידי העלאת רמת המודעות, המטופל לומד לזהות את התסמינים הפיזיולוגיים של החרדה עוד לפני שהם יוצאים משליטה, ולהתמודד עימם הן על ידי מחשבה חיובית, דמיון מודרך או תרגילי נשימה.

כמו כן, זהו טיפול אידיאלי לסובלים מהפרעה פוסט טראומטית. טראומה במהותה, היא מעגל מחשבתי שחוזר על עצמו שוב ושוב.

על ידי הדרכה של מטפל מוסמך, האדם הסובל מטראומה לומד להסתכל על החוויה הטראומטית מן הצד, להשלים עם הסבל שנגרם לו ולהמשיך הלאה.

המטרה היא לזהות את המעגל המחשבתי ההרסני, לפרוץ אותו ולהשתחרר ממנו. העולה מכך הוא כי כל אדם שחש כי הגישה שלו בעייתית ומעכבת אותו בחיים, יכול להיתרם מטיפול זה.

סרטון וידאו מעניין (באנגלית) המסביר על מיינדפולנס:

Ifeelgood ממליץ לגולשים על מקורות מידע משלים:

חוסר אונים נרכש – אבחון והתמודדות נכונה
מיינדפולנס: טיפול מתקדם - מאת שלי פרומברג
טראומטיזציה משנית אצל מטפלים
– חשוב לדעת
מחפשים פסיכולוג או פסיכיאטר טוב? המלצות Ifeelgood


הוספת תגובה

עליך להתחבר בכדי להוסיף תגובה.