פחד טיסות – כיצד ניתן להתגבר על זה?

15 בפברואר 2012 מאת: admin

פחד טיסות, כשמו כן הוא: פחד מפני טיסה על כל השלכותיה. פחד טבעי זה, אשר מוכר היטב בעולם בריאות הנפש, מתעורר אצל מרביתנו לנוכח השהות הצפויה בחללו הסגור של המטוס ולנוכח חוסר הוודאות המתלווה לטיסה.

במרבית המקרים הפחד הטבעי מהטיסה נעלם זמן קצר לאחר ההמראה, ומרביתנו מוצאים דרכים שונות להעביר את שעות הטיסה בנעימים, כדוגמת: שינה, שיחה ערה עם השכן למושב, קריאת ספר או צפייה בסרט.

עם זאת, לצד המקרים הרבים של החשש הטבעי מהטיסה, ישנם גם מקרים של חרדה ופחד טיסות קיצוני, המתבטא בסימפטומים נפשיים ופיזיים חריגים. פחד טיסות

מחשבות שליליות חוזרות ונשנות על הטיסה, איבוד כוח השיפוט האובייקטיבי לגבי ההתרחשויות המתלוות לטיסה ולעיתים גם הימנעות מוחלטת מעליה למטוסים הם חלק מהתופעות הנפשיות האופייניות לפחד טיסות.

דופק מואץ, קוצר נשימה, הזעה מוגברת, יובש בפה ותחושה של תעוקת חזה הם כמה מהתופעות הפיזיות המתלוות למקרים של חרדת טיסות קיצונית.

התקפי חרדה ופאניקה – לחץ/י לכל המידע

מהו פחד טיסות?

בחיי היומיום אנו חשים לרוב כי אנו שולטים בחיינו ומסוגלים לגונן על עצמנו. בטיסה מצב זה משתנה לחלוטין, והתחושה של אובדן השליטה על החיים מעוררת פחד.

למעשה, מורכב הפחד מפני טיסות ומפני אובדן השליטה משלושה מרכיבים: פחד מפני פיגועים באוויר ומפני פעילות חבלנית, פחד מפני תקלה או אסון טבע שיובילו להתרסקות המטוס והמחשבה שאין כל דרך להינצל ולשרוד אם חלילה יתרחש מקרה כזה, ופחד הנובע מהפרעות פסיכולוגיות שונות, הנגרמות כתוצאה משהייה ממושכת במקום סגור, כדוגמת: אגורפוביה, קלסטרופוביה ופאניקה.

פוביה היא פחד כרוני מוגזם ובלתי ראציונלי – לחץ/י לקריאה

לרוב מתעצמות תחושות הפחד גם כתוצאה מהתנאים המיוחדים, הכוללים: שינויים במזג האוויר, תלות בצוות הדיילים ובטייס, צפיפות, תנודות של המטוס, ישיבה של כמה שעות בחוסר מעש ותחושת האטימות.

במקרים אלה עלולות להתעורר תחושות שליליות נוספות, כדוגמת: חוסר אונים, תחושת האשמה עצמית על הפחד שלא ניתן לשלוט בו ותחושות של אסון שעומד להתרחש בכל רגע.

כלים להתמודדות עם פחד טיסות

להתגבר על הפחד – חשוב ביותר לא להימנע מטיסות רק בשל הפחד. שכן, ההימנעות רק מנציחה ומגבירה אותו למימדים שאינם רציונאליים.

בשלב ראשון, מומלץ מאוד לבחור תחילה בטיסות לאילת, ליוון, לקפריסין או ליעדים קרובים אחרים. בשלבים מאוחרים יותר, ניתן לנסות ולטוס למדינות ביבשת אירופה, ובמידה והשיטה עובדת, אפילו לטוס ליבשות רחוקות יותר, כדוגמת מזרח אסיה או אמריקה.

שיטות הרגעה – חשוב ביותר להימנע בזמן הטיסה מכל פעילות העלולה להגביר את הפחד, כדוגמת: ניסיון להקשיב לקולות מנוע המטוס, ניסיון לקרוא את הבעות פניהן של הדיילות או מעקב בלתי פוסק אחר מזג האוויר.

את השהות במטוס מומלץ לנצל לפעילויות מרגיעות שונות, כדוגמת: פתרון תשבצים, קריאה או צפייה בסרט. פעילות זו מצמצמת את הגירויים השליליים ומונעת התגברות בלתי רצויה של מחשבות שליליות.

דרכי מניעה – במצבים שונים של פחד טיסות קיצוני מומלץ מאוד לפנות לעזרה. אחת השיטות הפסיכולוגיות היעילות בהקשר זה היא השיטה הקוגניטיבית התנהגותית קצרת הטווח. בעת הצורך, ניתן גם להסתייע בתרופות הרגעה מתאימות.

מתח נפשי והתמודדות במצבי לחץ – לחץ/י לקריאה נוספת


מופיע בקטגוריות: הפרעות נפשיות, חרדה

תגובות

תגובה אחת על ”פחד טיסות – כיצד ניתן להתגבר על זה?“

הוספת תגובה

עליך להתחבר בכדי להוסיף תגובה.