מלאני קליין ותיאוריית יחסי האובייקט

27 בדצמבר 2011 מאת: admin

היחסים הנרקמים בין התינוק ובין הוריו המטפלים משפיעים על התפתחות האישיות ועל התפקוד גם בגילאים מבוגרים. לפי תפיסתה של מלאני קליין ותומכי תיאוריית יחסי האובייקט, לאינטראקציות הראשוניות של התינוק בגיל הינקות ישנה חשיבות רבה בשלבי התפתחות אישיותו.

לפי התיאוריה הפרוידיאנית, התפתחות האישיות והתפקוד הנפשי במהלך החיים תלויים בעיקרון העונג ובניסיון להימנע מכאב.

מלאני קליין ראתה עצמה כממשיכת דרכו של פרויד ובהתאם לתפיסתה, מפתח התינוק בתקופת חייו הראשונה קשרים עם המטפלים בו, אותם הוא מפרש כ"אובייקטים" המספקים לו את כל צרכיו הפיזיים, החל ממזון ועד לתחושת חום והכלה.מלאני קליין ותיאוריית יחסי האובייקט

בשל החיפוש הראשוני אחר סיפוק עצמי, לחיבור הראשוני ישנה חשיבות מכרעת בתהליך החברות של הילד. בתהליך זה לומד הילד גם לדחות סיפוקים ולשלוט בדחפיו המיניים ובאגרסיות שלו, כפי שיבוא לידי ביטוי בעתיד.

לטענת מלאני קליין, הנושא בא לידי ביטוי גם בעיצוב תפיסת העצמיות ובמעבר בין שלבי ההתפתחות הנפשיים המאוחרים יותר.

תפיסתה של קליין ותיאוריית יחסי האובייקט

לפי תפיסתה של קליין, הינקות היא שלב המתאפיין בתחושות של קונפליקט, חרדות ואפילו אימה. על מנת ששלב זה יסתיים בהתפתחות אישיות בריאה, חשוב ביותר שהתינוק יזכה בהורים תומכים ומגוננים. נגזר מכך כי הורות חיובית היא ערובה להתמודדות מוצלחת עם הכאוס הנפשי הראשוני.

הדרכת הורים – אנחנו חייבים את זה לילדים שלנו! לחצו לכל המידע בנושא

עמדותיה של קליין עוררו לא מעט חלוקי דעות בתוך הקהילה הפסיכואנליטית וגישת יחסי האובייקט צמחה על רקע זה. תפיסה זו התבססה על ההנחה כי החיבור הראשוני עם המטפלים הנו מרכזי בהתפתחות האישיות ובריאות הנפש.

עם זאת, בניגוד לתפיסתה של קליין, תיאוריית יחסי האובייקט מניחה כי האינטראקציה הראשונית היא ביסודה הרמונית וחיובית.

הנחות יסוד בתיאוריית יחסי האובייקט

לפי התיאוריה, הנטייה הטבעית לאינטראקציה ראשונית עימה מגיח התינוק לעולם היא חיובית ביסודה ומיועדת לספק את צרכיו הגופניים של התינוק וגם את הצורך הראשוני לקשר אנושי.

בהתאם לכך, החיפוש אחר קשר אנושי איננו מוגבל רק לשלב הינקות, כאשר גם בגלאים בוגרים ביותר מחפשים בני האדם אובייקטים משמעותיים להיקשר עימם.

מלאני קליין שמה דגש על חשיבות יחסי האובייקטים המופנמים, הקיימים בתוך נפשו של כל אדם, לעיתים ללא קשר ליחסים החיצוניים בהם התנסה במהלך חייו.

מתי להחליף פסיכולוג?

בניגוד לה, התפיסה המקובלת מדגישה את היחסים בין התינוק לאובייקטים חיצונים. לפיה, החוויה המופנמת נוצרת לרוב כתוצאה מהיחסים החיצוניים. עולה מכך כי דפוסי היחסים הנוצרים בשלב הילדות נשמרים וחוזרים על עצמם גם במערכות היחסים הבוגרות.

בהתאם לקליין, הטיפול הנפשי מתבצע על ידי פרשנות של התנהגות המטופל וחשיפת מנגנוני העברה והשלכה, אשר התפתחו אצלו בתקופת הילדות כתוצאה מהאינטראקציות הראשוניות.

התיאוריה מרחיבה את עמדתה וטוענת כי ההתקשרות הנוצרת בין המטפל למטופל מובילה לשחזור יחסי האובייקט הראשוניים של המטופל, כפי שהוטבעו בשנותיו הראשונות. שחזור זה מאפשר לבצע אנליזה וגם לתקן את התבניות שנוצרו כתוצאה מהחוויות הראשוניות.

הפרעות הסתגלות – לחץ/י לכל מה שצריך לדעת על תגובת דחק חריפה


הוספת תגובה

עליך להתחבר בכדי להוסיף תגובה.