התמודדות עם אובדן אצל ילדים

22 בדצמבר 2011 מאת: admin

ההתמודדות עם אובדן היא חוויה קשה ביותר עבור ילדים. ממש בדומה למבוגרים, חווים ילדים המתמודדים עם אובדן ושכול קשת רחבה של רגשות וקשיים שונים.

עם זאת, בניגוד למבוגרים, שאישיותם מגובשת ובשלה, מתקשים ילדים לתת ביטוי לרגשותיהם או אפילו לנסחם במילים. בשל כך, חשוב ביותר לא להתעלם ממצבים בהם ילדים חווים אובדן, בטענה שבמילא אינם מבינים.

באותה מידה חיוני להתמודד גם עם מצבים בהם האובדן אותו חווים הילדים איננו ישיר. תפקידם העיקרי של ההורים במצבים אלה הוא, לנסות ולסייע להם בפענוח תחושותיהם, להסביר מה ארע ולתווך בינם ובין המתחולל בסביבה החיצונית.

הדרכת הורים – אנחנו חייבים את זה לילדים שלנו. לחצו לכל המידע בנושא
התמודדות עם אובדן אצל ילדים

אובדן בגיל הילדות

במחקרים שנעשו בשנים האחרונות בתחום בריאות הנפש בנושא התמודדות עם אובדן ושכול, נמצא כי ילדים נוטים להיות מושפעים באופן ישיר מהתמודדותם של הוריהם עם מצבים פוסט טראומטיים.

חשיפה ממושכת: שיטה לטיפול בנפגעי פוסט טראומה

על אף גילם הצעיר, נחווים רגשות שונים הקשורים לאובדן, ממש בדומה למבוגרים. עם זאת, שלא כמו אדם בוגר, לצעיר בשנים עדיין חסרות היכולות הקוגניטיביות וכישורי השפה הדרושים כדי להביע את רגשותיהם ולהתמודד עם האובדן בצורה נכונה.

מסיבות אלה, חשוב ביותר שלא להתעלם מהתחככות באובדן ואבל, בכל גיל נתון. אחריות המטפלים היא לשוחח עם ילדים בכל גיל ולהעניק להם את הכלים ואת המילים להתמודד עם רגשותיהם.

ניתן להתמודד עם רגשות האובדן גם באמצעות ציורים ומשחקים. במצבים בהם ההורים חוו אובדן ושכול  במעגל הקרוב, דוגמת אובדן אח או הורה, עולה צורך בייעוץ מקצועי, כדי להתמודד עם השכול האישי ובמקביל גם עם השכול שחווים הצעירים בתא המשפחתי.

לחצו לקריאה מורחבת בנושא: חוסר אונים נרכש

שיטות פעולה

ככל שהדבר נוגע לשלבי ההתמודדות, ילדים כמו מבוגרים, חווים אותם שלבים בעיבוד האובדן – הכחשה, זעם וניסיון להשלים עם האבדה, כאשר תחושת האובדן לפרקים איננה נמוגה לעולם.

כמו כן, ההתמודדות עם האובדן לאורך השנים אצל ילדים היא לרוב קשה ביותר. זאת מאחר ותחושת החסר מתעוררת כל פעם מחדש בייחוד בשלבים שונים בהתפתחות.

אירועים כגון ימי הולדת, כניסה לבית הספר, בר המצווה והגיוס לצה"ל הם כמה מהמצבים בהם מתעוררת שוב תחושת האבדה. בהקשר זה, חשוב לסייע על מנת ללמוד ולחיות עם ולמרות הטרגדיה. במקביל, חשוב ביותר להימנע מהדחקה.

לחצו לכל המידע בנושא מתח נפשי והתמודדות במצבי לחץ

בגילאים צעירים נוטים לא אחת לפרש את המציאות בצורה מאגית. נטייה נוספת היא לעוות את האירועים, ולחשוב כי הם אשמים באיזו דרך בטראומה שהתרחשה, בביטוי מקביל לתחושת "אשמת הניצול" הנפוצה אצל בוגרי טראומות.

בשל כך, חשוב ביותר לשוחח עימם, לספר את האמת, להתאים את התיאור לגילם ולהדגיש כי אין הם קשורים בשום צורה למוות.

גם כשאין תשובות – האפשרות לדבר ולשאול שאלות מקלה מאוד על ילדים לעשות סדר בבלגן הפנימי ולהגדיר את רגשותיהם מחדש, גם במקרים שאין תשובות ברורות לשאלותיהם.

אחת הדרכים לסייע לילדים, בהקשר זה, היא לשתף אותם בחוויות האישיות העוברות עלינו. בשיטה זו, לומדים הילדים כי הרגשות אותם הם חווים הם לגיטימיים. גם העלאת זיכרונות נעימים, הקשורים לאדם שנפטר, מקלה מאוד על תחושת החסר. ליווי מקצועי במסגרת טיפול משפחתי יכול לתרום ולעזור רבות להורים ללמוד איך לעשות זאת.


הוספת תגובה

עליך להתחבר בכדי להוסיף תגובה.