מתח נפשי והתמודדות במצבי לחץ

17 באוקטובר 2011 מאת: admin

כמה עצות ונקודות מעניינות על מתח נפשי והדרכים להמנע ממנו, להרגע ולחיות חיים שלווים ונוחים יותר… כינויים רבים יש לו – אך בסופו של יום מדובר באותו גורם שבכוחו לערער את יציבותנו הפיזית והנפשית ולשנות את חיינו מקצה לקצה.

בין אם נקרא לו בשם דחק, לחץ, עקה, סטרס (Stress) או סטרסור, הוא אותו הזרז היכול לדרדר אותנו למתח נפשי (Mental Tension) ולפגיעה באורח החיים – עד כדי פיתוח אי-יציבות נפשית או פיזיולוגית.

הסביבה והגוף שלך

בחברה המודרנית ובישראל בפרט, הסטרסורים או גורמי הלחץ והחרדה, הם רבים מספור, וגם אם לכולנו הם גורמים אי-נוחות בדרגה זו או אחרת, על חלקנו הם משפיעים בדרגת פגיעה בתפקוד היום-יומי ובכושר המנטלי.

כולנו מדחיקים! אבל למה?

מדוע זה מגיע לכדי כך?

מפני שיש קשר ישיר בין תופעות קוגניטיביות ופיזיולוגיות ובין משתנים סביבתיים – ככל שאנו נחשפים לסיטואציה מרגיעה או מלחיצה יותר, גופנו מגיב בהתאם.מתח נפשי והדרכים להתמודד מולו

מצבים מלחיצים השינויים המיידיים הם הורמונליים וחיסוניים – הפרשה עודפת של הורמון הקורטיזול, המכונה גם 'הורמון הדחק', המעלה את רמת הגלוקוז בדם, את פירוק הגליקוגן בכבד, לחץ הדם, וכן מביא להאצת פעילות מטבולית ולירידה בעוצמת ההתנגדות החיסונית. בנוסף לאלה מואץ הדופק משמעותית.

השינויים לטווח הרחוק, כשאיננו מתמודדים היטב עם הלחץ, הם התשה ושחיקה רב מערכתית: עייפות כרונית, התפתחות חרדות, דיכאון, פסימיות וחוסר מוטיבציה.

מתח זמני מול מתח נפשי מתמשך

כשאנו חושבים על מתח אנחנו לרוב מדמיינים אותו כתוצר שלילי של התמודדות הגוף שלנו עם מצוקה או עקה. אולם השפעת המתח מאוד תלויה באורך שלו ובתגובה אליו: ישנם מתחים לטווח קצר כמו שישנם לטווח ארוך.

אם אנו חשופים מדי פעם במהלך החיים לגורמי מתח קצרים, מופחתת הסבירות להתפתחות תסמינים שליליים בהתמודדות אתם – בעיקר אם ההתמודדות הייתה חיובית ופרודוקטיבית.

אולם אם סביבת חיינו מזמינה לנו מתחים תמידיים ומתמשכים, אנחנו במובהק מסכנים את בריאותנו. קיראו הכל על בריאות הנפש באתר IfeelGood סטרס ברפואת הנפש הקשר בין גורמי מתח לבין תסמינים בפועל מתחדד כשבוחנת הרפואה מקרים חמורים של הפרעות נפשיות.

משמעות קיומם של סטרסורים מתבלטת אפוא בקרב נפגעי מחלות או הפרעות נפש, כדוגמת מטופלים בעלי הפרעות אישיות פסיכוטיות או בעלי הפרעה טורדנית כפייתית (OCD).

במחקרים שעסקו בנושא התקפי פאניקה בקרב פסיכוטים, נמצא כי קיומם של גורמי הדחק, הסטרסורים (כדוגמת אירוע פתאומי וטראומתי או סיטואציה חברתית המולידה חרדה) מנבא ומעצים את התפרצויות הפאניקה.

בקרב בעלי ההפרעה הטורדנית כפייתית נמצא כי קיומם של הסטרסורים משפיע על עוצמת התסמינים.

ההתמודדות בקרב אוכלוסיות אלה היא קשה יותר ודורשת תהליך טיפולי אינטנסיבי להבטחת הקלה על המתח העצום. ליחצו אם אתם מחפשים: פסיכיאטר או פסיכולוג טוב באמת!

מאפיינים שכיחים של מתח נפשי

למתח נפשי ביטויים רבים, ורובנו ככולנו סובלים ממנו בדרגות משתנות של חריפות. בעוד דרגה נמוכה של מתח נפשי דורשת מאמץ מינורי יחסית להתמודדות ולמניעה, דרגה גבוהה שלו דורשת טיפול פסיכולוגי מעמיק. סימפטומים שיכולים לשמש אינדיקטורים לאישיות לחוצה, לקיומו של סטרס ברמה בינונית עד גבוהה או לקיומו של מתח נפשי הם:

  • הפרעות ניכרות בעיכול ובאכילה (מעי רגיז, אכילה חפוזה, כאבי בטן נשנים)
  • הפרעות ניכרות בדפוסי השינה (מוגברת או מופחתת)
  • הפרעות חוזרות ונשנות בריכוז ובקשב (חוסר סבלנות, עצבנות, נטייה להתפרצות, שכחת פרטים)
  • דפוסים פיזיולוגיים יוצאי דופן (מיגרנה פתאומית, הפרעות נשימה, מועקה ולחץ בחזה)
  • דפוסים פסיכולוגיים יוצאי דופן (מחשבות טורדניות, חרדה, אובססיה)

הקלה על מתח נפשי – שיטות וטיפולים מומלצים

טיפול פסיכולוגי – CBT

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי הוא שיטת טיפול שכיחה שיעילותה מוכחת לטיפול בקשת רחבה של הפרעות נפשיות ושל מתחים נפשיים. הפסיכולוג בשיטת ה-CBT מטפל בזיהוי גורמי הלחץ ואופי התגובות אליהם.

הפן הקוגניטיבי של הטיפול מתרכז בדפוסי החשיבה החוזרים שיש לנו ביחס למציאות האובייקטיבית, והפן ההתנהגותי מתייחס לשינויים של דפוסי החשיבה וההתנהגות בפועל.

הטיפול מציע חלופות מחשבתיות והקניית כלים להתייחסות בריאה ומתונה יותר למצבי עקה משתנים, למען התמודדות בריאה יותר והפחתת המתח.

ביופידבק – Biofeedback

שיטת המשוב הביולוגי, ביופידבק, היא שיטה פופולרית ומוסכמת לטיפול בבעיות נפשיות שלהן גורמים סביבתיים ופיזיולוגיים הניתנים לזיהוי ומניפולציה.

באמצעות מכשור מודרני מוצגות תגובות פיזיולוגיות בזמן אמת, והלמידה מתבצעת בשל המשוב המיידי.

המחשב בודק למטופל תגובות גופניות בלתי מודעות, כקצב נשימה או דופק, מתח שרירי, טמפרטורת גוף ואף פעילות מוחית (נוירופידבק) ובמהלך הטיפול המטופל רוכש בהדרגה כלים של זיהוי והתמודדות עם תגובות בלתי רצוניות ושליטה עליהן.

המאבחנים והמטפלים הוסמכו על-ידי האגודה הישראלית לפסיכופיזיולוגיה יישומית ולמשוב ביולוגי, והטיפול נמשך כ-30-60 דקות. תדירות הטיפולים היא חד שבועית ולרוב אין צורך ביותר מ-15 פגישות (טיפול קצר מועד).

ובעיקר – גישה חיובית!

ככל שנסגל ראיית חיים מתונה ומאוזנת, נפחית כעסים ונתאים את אופי תגובותינו ביחס פרופורציונלי לסיטואציה החברתית מולה אנו עומדים, כך נפחית את הסבירות להתפתחות מתח נפשי.

המניעה הטובה ביותר היא יצירת סביבה חברתית תומכת וניהול אורח חיים בריא – תזונה מאוזנת, כושר גופני סביר ושמירה על תחביבים ועיסוקים הגורמים לנו לאושר ולאופטימיות.


תגובות

3 תגוובת על ”מתח נפשי והתמודדות במצבי לחץ“

הוספת תגובה

עליך להתחבר בכדי להוסיף תגובה.